Terapia Ręki
Terapia ręki jest terapią skupiającą się na rozwoju motoryki małej, czyli na sprawności dłoni i palców, a także na stymulacji czucia powierzchniowego i głębokiego, które są głównym elementem w poznawaniu nowych kształtów, rozróżnianiu tekstur materiałów, a przede wszystkim ich rozróżnianiu. Poprawnie dobrana i zastowana terapia polepsza umiejętność chwytu, precyzję rąk, zwiększa koncentrację dziecka i poprawia jego koordynację wzrokową-ruchową.

Prawidłowy rozwój i funkcjonowanie kończyn górnych (rąk) w życiu dziecka ma ogromne znaczenie. Dzięki sprawnym dłoniom potrafimy wykonywać takie czynności jak: samodzielne ubieranie i rozbieranie się, manipulowanie przedmiotami, spożywanie posiłków sztućcami.
Dobrze rozwinięta motoryka ręki jest niezbędna do opanowania przez dziecko umiejętności takich jak rysowanie, pisanie, malowanie, wycinanie nożyczkami, które są niezbędne w codziennej edukacji przedszkolnej i szkolnej. Zakres i jakość działania kończyn górnych niewątpliwie decyduje o poziomie ogólnego funkcjonowania dziecka.
W czasie terapii ręki ćwiczenia dobierane są przez terapeutę indywidualnie do potrzeb i sprawności manualnej każdego dziecka. Każdą terapię poprzedza diagnoza rozwoju sensomotorycznego, skoncentrowana na rozpoznaniu stopnia zaburzeń u dziecka. Rozpoczynając terapię ręki, należy dokonać wnikliwej obserwacji i diagnozy dziecka nie tylko pod kątem funkcjonowania samej ręki, ale także ewentualnych zaburzeń i dysfunkcji całego organizmu. Diagnoza jest podstawą, która pozwala wytyczyć cele oraz przygotować indywidualnie dobrany plan terapii dla danego dziecka.
-
stymulowanie do prawidłowego odbioru bodźców dotykowych w obrębie rąk
-
poprawa umiejętności właściwego chwytu
-
rozwijanie precyzyjnych ruchów rąk
-
wydłużenie zdolności koncentracji uwagi
-
kształtowanie właściwej koordynacji wzrokowo – ruchowej (oko – ręka)
-
rozwijanie koordynacji obustronnej rąk oraz pracy rąk w izolacji
-
kształtowanie zdolności do przekraczania linii środkowej ciał
-
wzmacnianie ręki i obręczy barkowej
-
poprawa rotacji ręki
-
mają obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyn górnych dotyczy to również tzw. obręczy barkowej
-
niechętnie podejmują czynności manualne (pisanie, rysowanie, wycinanie, malowanie, rysowanie, lepienie z plasteliny, masy solnej, układanie drobnych przedmiotów, itp.)
-
nie lubią dotykać nowych i różnorodnych faktur
-
kształtowanie właściwej koordynacji wzrokowo – ruchowej (oko – ręka)
-
nie lubią dotykać nowych i różnorodnych faktur
-
kształtowanie zdolności do przekraczania linii środkowej ciał
-
jego ruchy są niezgrabne, mało precyzyjne
-
cechuje je nieprawidłowe napięcie mięśniowe - nadmierne lub za słabe
-
mają problemy z koordynacją obu rąk podczas wykonywania czynności manipulacyjnych
-
wykonują czynności manualne niedbale, szybko lub za wolno
-
mają zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i obustronnej integracji, co może przejawiać się brzydkim pismem i mało estetycznymi pracami plastycznymi
-
mają problem z planowaniem motorycznym
